Klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt.
Klagemyndigheden er Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur.
Styrelsen kan alene tage stilling til de retlige spørgsmål. Det betyder, at styrelsen vurderer, om kommunens afgørelse er i overensstemmelse med reglerne i adresseloven og adressebekendtgørelsen, og om kommunen har overholdt de forvaltningsretlige regler. Kommunen skal blandt andet have:
- foretaget partshøring, hvor dette er nødvendigt,
- begrundet afgørelsen og
- givet korrekt klagevejledning.
Indgår der et skøn i kommunens afgørelse, dvs. kommunen efter en afvejning af forskellige hensyn har valgt en bestemt løsning, kan styrelsen ikke tage stilling til skønnet, selv om klager foretrækker en anden løsning, som også vil følge lovgivningen.
Hvis styrelsen finder, at kommunens afgørelse ikke er i overensstemmelse med adresselovgivningen eller kommunen ikke har fulgt de forvaltningsretlige regler, kan styrelsen ophæve afgørelsen og hjemvise sagen til kommunen til fornyet behandling.
Klager kan sendes til styrelsen med almindelig post, e-mail eller digital post.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
Rentemestervej 8, 2400 København NV
adresser@sdfi.dk
Digital post kan sendes via e-boks, borger.dk eller virk.dk.
Da styrelsen ikke kender til sagen i forvejen, så medsend gerne afgørelsen fra kommunen, når du sender klagen til styrelsen.
Sagen kan kun indbringes for domstolene, hvis klagemuligheden er udnyttet. Søgsmål skal være anlagt, senest 6 måneder efter at styrelsens afgørelse er meddelt.