Spring navigation over
Indhold start

Information om nyt vejnavn

Adressebekendtgørelsen bestemmer i § 32 stk. 4, at kommunerne, senest samtidig med at et nyt vejnavn registreres i CPR’s Vejregister, skal oplyse om hvor det nye vejnavn er beliggende.

Oplysningen bliver herefter publiceret på en ”elektronisk opslagstavle” som også findes her på webstedet. Herved sikres det, at alle parter, som har behov for information om nye vejnavne, selv kan hente oplysningerne blot ved at kigge ét sted.

Eksempler på sådanne parter er 112, politi og ambulance, brandberedskaber, GPS-producenter, kortproducenter, forsyningsselskaber og mange andre.

En praktisk vejledning til hvor og hvordan kommunen rent praktisk indsender oplysningerne om de nye vejnavne findes her.

Afløses af bedre, digital løsning

Opslagstavlen blev oprettet i 2007 som en midlertidig ordning, indtil en mere digital løsning kunne introduceres.

En sådan ny løsning er blevet mulig i forbindelse med det såkaldte ”Adresseprogram”2, der bl.a. skal etablere et nyt adresseregister, som også skal rumme landets vejnavne. I det nye adresseregister vil de oplysninger, der i dag findes på opslagstavlen, blive dannet automatisk.

Det nye adresseregister forventes idriftsat i 2018.